Testy lotne rakiet SR SKA

wpis w: Bez kategorii, Sekcja Rakietowa | 0
Członkowie Sekcji Rakietowej SKA podczas testów Ośrodku Szkolenia Wojsk Lądowych w Nowej Dębie w grudniu 2017 r.

 

Sekcja Rakietowa Studenckiego Koła Astronautycznego z powodzeniem zakończyła testy wieńczące prace nad rakietami H1e i Tu-Can (wersja 1b). Próby w locie zostały wykonane 02.12.2017 w Ośrodku Szkolenia Wojsk Lądowych w Nowej Dębie.

 

Testy rakiety H1e

Jako pierwsza, swój udany lot odbyła H1e (piąty model rakiety H1, opracowanej przez Studenckie Koło Astronautyczne). Konstrukcja charakteryzowała się poprawioną aerodynamiką głowicy w stosunku do swojej poprzedniczki. Rakieta bez problemów oderwała się od wyrzutni, i po kilkudziesięciu sekundach lotu osiągnęła pułap ok. 7000 metrów. Lot przebiegł w trajektorii parabolicznej, bez problemów, ani nieprzewidzianych komplikacji. Po krótkich poszukiwaniach H1 została odnaleziona w pobliżu wyrzutni i bez uszczerbku odzyskana. Dane zebrane podczas lotu przez komputer pokładowy posłużą do poprawy parametrów aerodynamicznych, a także osiągów rakiety w szóstej iteracji modelu.

 

Tu-Can 1b

Ogromnym sukcesem zakończyły się testy lotne rakiety Tu-Can 1b (druga iteracja rakiety Tu-Can). Konstrukcja typu CanSat launcher, po pierwszych testach lotnych 29 października 2016 roku, została zmodyfikowania celem zmniejszenia oporów falowych i poprawienia osiągów lotnych rakiety. Poprawiona charakterystyka aerodynamiczna, pozwoliła Tu-Canowi na lot zakończony na wysokości 5100 metrów (w porównaniu do poprzednio osiągniętego pułapu 3500 metrów).

Obecna iteracja CanSat launchera wynosi na założoną wysokość 8 CanSatów (satelitów badawczych objętości ok. 0.33l). Planowany jest dalszy rozwój projektu – w dłuższej perspektywie czasu poprawa osiągów aerodynamicznych rakiety, a także optymalizacja systemu napędowego, powinna pozwolić na wystrzelenie 12 CanSatów na założoną wysokość. Zarówno możliwość wyniesienia tak dużej liczby eksperymentów, jak i poprawiona charakterystyka lotna rakiety byłyby dla członków Koła sporym sukcesem i pozwoliłyby na dalszy rozwój projektu np. celem ewentualnego startu w zawodach naukowych.

 

Wnioski i plany na przyszłość

Grudniowe testy okazały się, jak na razie, najbardziej udanymi próbami lotnymi Sekcji Rakietowej SKA. Zarówno lot Tu-Cana, jak i H1e zakończyły się pełnym sukcesem, dostarczając członkom sekcji nie tylko ogromnej satysfakcji ze zrealizowanych celów, ale też sporo danych mających posłużyć do dalszego rozwoju konstrukcji tworzonych przez Koło, jak również do poszerzania wiedzy samych jego członków. Pełne analizy aerodynamiczne pomogły m.in. przy wykładach organizowanych dla członków koła, dotyczących Prawa Fali.